Struktura Polskiego Towarzystwa Geograficznego
Zgodnie ze Statutem PTG najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie Delegatów (zwyczajne lub nadzwyczajne), organizowane raz do roku. Do jego kompetencji należą m.in.:
(1) uchwalenie programów działalności statusowej i finansowej Towarzystwa,
(2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
(3) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
(4) wybór przewodniczącego oraz członków Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
Na zewnątrz Towarzystwo reprezentowane jest przez Zarząd Główny, który składa się z Przewodniczącego PTG, 10 członków oraz przewodniczących wszystkich oddziałów (obecnie 21): 17 terenowych i 5 Oddziałów tematycznych:
- teledetekcji środowiska,
- kartograficzny,
- olimpijski,
- Klub Polarny.
- komunikacji
Do kompetencji Zarządu Głównego należy m.in.:
(1) uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu,
(2) zatwierdzanie bilansu,
(3) powoływanie i rozwiązywanie oddziałów Towarzystwa,
(4) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych.
- W okresach pomiędzy posiedzeniami Zarządu Głównego bieżącą działalnością Towarzystwa kieruje 7-osobowe Prezydium Zarządu Głównego PTG.
- Główna Komisja Rewizyjna powołana jest do przeprowadzenia co najmniej raz do roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności.
- Sąd Koleżeński rozpatruje sprawy wynikłe między członkami w obrębie Towarzystwa.
- Komisja Odznaczeń i Wyróżnień opiniuje wnioski o przyznanie godności członka honorowego (od 1920 r.), Medalu PTG (od 1963 r.) i Złotej Odznaki (od 1968 r.).
- Odrębnymi ciałami w strukturach Towarzystwa są: Komitet Główny Geograficznej (od 1974; do roku 2010 także Olimpiady Nautologicznej oraz Komisja Konkursu Prac Magisterskich (od 1990 r.).
- Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa 4 lata.